Pages

ASK ME .......fill in the boxes with your questions. InsyaAllah, get the answer within 48 hours!

Name:
Email Address:
Kategori Pembaca Pelajar saya
Remaja / Pelajar
Belia / Penuntut IPT
Dewasa
Warga Pendidikan
Komen dan Cadangan penambahbaikan blog.
Kongsikan apa-apa sahaja. Utarakan soalan anda. InsyaAllah, saya akan berusaha menjawabnya.

This contact form was created by Freedback.

Berpindah-MOVING-

assalamualaikum.

Bermula Januari 2012, anwarjauhari telah menjadikan blog http://cikguhairul.blogspot.com sebagai laman utama.

Justeru, laman anwaruitm ini hanya akan digunakan bagi memuatkan entri tahap tinggi yang tidak sesuai dimuatkan di dalam blog cikguhairul.

Walaupun begitu, setiap komen dan maklumbalas (borang freedback) yang pengunjung tinggalkan tetap saya berikan perhatian.InsyaAllah.

Saturday, August 16, 2008

SUSULAN ISU KEMASUKAN PELAJAR UiTM


HAMPIR SELURUH BILL BOARD DI KAMPUS UiTM SHAH ALAM DITUKAR KEPADA BENTUK DI ATAS........

alhamdulillah, semalam saya terlibat dengan HOMECOMING ALUMNI UiTM , nostalgia 52. terlibat dengan explorace di seluruh kampus induk. pengalaman yang bermanfaat insyaAllah. sambil dapat berkenalan dengan beberapa alumni yang tentunya mencurahkan seribu satu kisah dan nasihat.

cukup sekadar itu untuk explorace, saya lebih berminat untuk berkonsi mengenai apa yang dikatakan oleh dato' VC dalam majlis perasmian homecoming 2008 ini.






Isu Kemasukan Pelajar UiTM : MB Tidak Pertikai Hak Istimewa Melayu, Bumiputera


SHAH ALAM, 13 Ogos – Dato’ Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata ulasan beliau berhubung pembukaan 10 peratus kuota Universiti Teknologi Mara (UiTM) kepada pelajar asing dan bukan bumiputera dilaporkan di luar konteks asal dan lebih menjurus kepada isu perkauman.


Menurut beliau kenyataannya itu bukanlah dasar kerajaan Pakatan Rakyat mahupun Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Katanya, kenyataan itu dibuat beliau bagi menjawab soalan pihak media tentang kemasukan pelajar asing dan bukan bumiputera ke UiTM.

“Ulasan tersebut telah dibuat dari konteks mempertingkatkan mutu serta kualiti pendidikan tinggi di dalam era globalisasi sekaligus membuka peluang pekerjaan yang lebih luas kepada pelajar Melayu dan bumiputera,” katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco petang ini......baca lagi........




BACA 2: KOMEN

So what Khalid saying is he said it but not PKR's stand?
Haiya, why so complicated.
Stand by what you saylah.
Anyway, which crazy chinese will send their kids to UiTM?
The one that sends their kids to Chinese school?
THe one that refuses to wear songkok because it looks like Malay?
The one that thinks all Malays are lazy buggers?
Haiya, be real.
They voted you in to ensure they have political, economical and religous power. NOt forcing their kids to go to a Malay "University".
FocuslahBabe..........BACA LAGI.......

BACA 3

Awas strategi anak angkat UMNO.Pelajar Uitm yang berdemo akan dibayar untuk pergi berkempen senyap2 di permatang Pauh. Pelajar USM pula dilarang berkempen. .....BACA LAGI.....

BACA 4

ISU UiTM: Pemimpin mahasiswa PALING BODOH menganjurkan perhimpunan!

uitm students protest in selangor state office 130808 01Inilah pertama kali aku tengok Pemimpin Pelajar dari UiTM yang paling bodoh! Maaf la aku cakap, tapi memang cukup bodoh kerana bertindak tanpa berbincang dahulu. Disebabkan perkara yang tidak jelas, terus menganjurkan perhimpunan menentang kenyataan Menteri Besar Selangor.

Bodoh dan terus bodoh Pemimpin Mahasiswa UiTM ni. Bukan kata nak siasat dulu, tapi terus termakan dengan dakyah dari akhbar harian tajaan UMNO itu sendiri.

Walaupun aku bangga sebab mereka yang suka duduk bawah ketiak UMNO ni, dah sedar bahawa penting untuk mengadakan demonstrasi untuk menuntut sesuatu hak, tapi bagi aku, MEREKA TETAP BODOH MACAM CIPAN!!!..........BACA LAGI...........


BACA 5
Abdul Khalid Ulas Isu Kuota Kemasukan Pelajar UiTM PDF Cetak E-mail

SUBANG JAYA, 12 Ogos - Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyifatkan pendapat yang dinyatakannya berhubung pengambilan pelajar bukan bumiputera dan pelajar asing ke Universiti Teknologi Mara (UiTM) tidak bertujuan menghina masyarakat pengajian tinggi.

Dato' Menteri Besar berkata ia hanyalah satu cadangan dan beliau memang tiada hak untuk menentukan yang UiTM perlu membuka 10 peratus kuota kemasukan kepada golongan pelajar berkenaan.

"Saya memang tak ada hak...tapi saya hendak mencadangkan, itu saja. UiTM sudah ada pelajar-pelajar bukan Melayu tapi dari luar negeri.

"Kita tidak boleh (minta) dia menerima pelajar dalam negeri atau luar negeri. Apa yang kita katakan ialah supaya UiTM meningkatkan lagi percampuran pelajar," katanya dalam sidang media selepas menghadiri Sesi Dialog Bajet di Holiday Villa dekat sini petang tadi...BACA LAGI.........

BACA 6
UiTM Perlu Bersikap Global - Tan Sri Abdul Khalid PDF Cetak E-mail

SHAH ALAM, 10 Ogos - Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berpendapat pengajian di Universiti Teknologi Mara (UiTM) perlu disertai tidak lebih 10 peratus pelajar bukan bumiputera dan antarabangsa.

Dato' Menteri Besar berkata dalam masa sama, usaha UiTM sepertimana tujuan penubuhannya sebagai satu institusi yang cuba meningkatkan penglibatan orang-orang Melayu dan bumiputera dalam pengajian tinggi perlu diteruskan.

"Walau bagaimanapun, UiTM juga perlu bersikap global dalam usahanya menentukan siswazahnya lebih mesra dengan masyarakat yang berbilang kaum dan bangsa.

"Kalau tidak, bagaimana esok dia dapat menjalankan kerja dalam dunia yang mempunyai masyarakat yang berbeza," katanya ketika ditanya pemberita dalam sidang media selepas melepaskan peserta Larian Shah Alam - Adidas King Of The Road di Dataran Shah Alam dekat sini awal pagi tadi..BACA LAGI.......


BACA 7

Isu UiTM: Cadangan Khalid berbaur politik


Tokoh sejarah Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim berkata cadangan Abdul Khalid itu sepatutnya tidak menjadi isu kerana perkara itu pernah dibangkitkan dan cuba dilaksanakan beberapa tahun lalu.

Bagaimanapun beliau berkata, cadangan itu tidak mendapat sambutan daripada kaum bukan Bumiputera kerana mereka kurang senang berada dalam universiti yang didominasi oleh satu kaum saja. - Bernama...........BACA PENUH..........

BACA 8

ISU UiTM : SIAPA YANG BUKA KEMASUKAN PELAJAR BUKAN MELAYU DI MRSM ~ Ref Malaysiakini

Sehari dua ini riuh rendah pelajar-pelajar UiTM mengadakan demonstrasi membantah cadangan Menteri Besar Selangor untuk UiTM membuka kemasukan kepada pelajar bukan Melayu seramai 10 %.
Saya hairan mengapa isu ini dipolitikkan, sedangkan Khalid hanya mencadangkan sahaja. Malah Khalid juga mengatakan isu ini sepatutnya tidak dijadikan isu perkauman. Saya tidak mahu mengulas lanjut tentang tindakan pelajar-pelajar UiTM mengadakan demonstrasi di Shah Alam, Pulau Pinang, Kelantan, Pahang dan lain-lain..........BACA LAGI.........

No comments: