Pages

ASK ME .......fill in the boxes with your questions. InsyaAllah, get the answer within 48 hours!

Name:
Email Address:
Kategori Pembaca Pelajar saya
Remaja / Pelajar
Belia / Penuntut IPT
Dewasa
Warga Pendidikan
Komen dan Cadangan penambahbaikan blog.
Kongsikan apa-apa sahaja. Utarakan soalan anda. InsyaAllah, saya akan berusaha menjawabnya.

This contact form was created by Freedback.

Berpindah-MOVING-

assalamualaikum.

Bermula Januari 2012, anwarjauhari telah menjadikan blog http://cikguhairul.blogspot.com sebagai laman utama.

Justeru, laman anwaruitm ini hanya akan digunakan bagi memuatkan entri tahap tinggi yang tidak sesuai dimuatkan di dalam blog cikguhairul.

Walaupun begitu, setiap komen dan maklumbalas (borang freedback) yang pengunjung tinggalkan tetap saya berikan perhatian.InsyaAllah.

Sunday, September 14, 2008

ramadhan di UiTM


alhamdulillah, sudah lama rasanya tidak berkesempatan menulis di dalam blog ini. hari ini ramadhan ke 14, bermakna sudah 13 hari ramadhan saya harungi. jika direnung kembali, muhasabah, sungguh kecewa dengan prestasi akademik, eh silap...ramadhan kali ini.

kelakar dan sedih jika ingin diceritakan satu persatu.

1RMD-penuh bersemangat, terawikh di masjid negeri. sungguh menkjubkan dan memberi satu nilai kepada saya iaitu, umat Islam di Malaysia masih berpegang teguh dan concern dengan agama mereka, tetapi nilai-nilai tesebut akan luntur dan terhakis sikit demi sedikit akibat kegagalan untuk mengatasi cabaran yang datang dari pelbagai aspek.

2RMD-alhamdulillah dapatlah terawikh di PUSAT ISLAm. sempat la daftar untuk tadarus...macam semester lepas....(sedihnya setakat harini, hanya sekali je sempat turun tadarus....sediee)

3rmd-siang ada HARI BERTEMU PELANGGAN FAKULTI PENDIDIKAN. 100 aduan daripada pelajar diterima. kami pula mengedarkan pelbagai pamplet dari pusat keselamatan, pusat kesihatan, pusai pemikiran dan kefahaman islam, unit NR, unit zakat, unit bantuan kewangan , unit kaunseling dan pelbagai lagi......malam tu pulak ada makmal ANIMAL PHYSIOLOGY. buka puasa di sebelah makmal biologi....tak sempat la nak terawikh...kena buat eksperimen. tapi takpe...ada alasan kukuh...

4rmd-terawikh di TErATAI la pulak. terawikh di sini ringkas, dan ada moreh...tak macm kolej lain...ada terawikh tapi takde moreh....best duduk TERATAI..

sebelah tu presiden PMH UiTM

5rmd-LAWATAN ke USIM di nilai N Sembilan. pelbagai kerenah dan perkara lucu berlaku. bukan menyebabkan kita ketawa terbahak-bahak, tetapi menyebabkan saya terfikir 23kali tentang cara adik-adik menguruskan perjalanan program. walaubagaimanapun, sesi LAWATAN UKHWAH KEMBARA MENELUSURI RAMADHAN ke USIM memberi 1001 makna dan ilmu kepada semua peserta.


6rmd-hari ini lawatan diteruskan ke MASJID NEGARA, melihat bagaimana pengurusan masjid dan kedudukan mesjid di Malaysia. tak sangka banyak yang saya tak tahu mengenai masjid ni. dan kita sebenarnya boleh buat banyak program usahasama dengan masjid ni . "peranan pemuda dalam membantu masjid adalah dengan mengimarahkan masjid. dengan cara itu akan terbuka leih bayak peluang untuk kita menyunbang kepada islam melalui masjid"

kesian tak dapat tempat duduk....

7rmd-tazkirah siri AL-KULIYYAH anjuran persatuan bahasa arab UiTM. kerjasama PMH UiTM dan CITU UiTM. penuh sampai tak muat dewan muktamar tu... kapasiti dewan muktamar 200 orang, yang hadir dalam 300 orang. TAHNIAH PER BAHASA ARAB.

8rmd-ada makmal ANIMAL PHYSIOLOGY. buka puasa di sebelah makmal biologi....tak sempat la nak terawikh...kena buat eksperimen. tapi takpe...ada alasan kukuh...

9rmd-sultan selangor datang UiTM. biasalah, kami diarahkan turun, lengkap berbaju melayu. kemudian ada MAJLIS BERSAMA TIMB MENTERI PENGAJIAN TINGGI. akhir sekali, sesi ucapan selamat hari raya bersama RTM. (sebenarnya sesi bersama menteri untk MPP, dan bersama RTM tu untuk kelab-kelab dalaman. tapi entah macam mana, pasukan uniform Komander dan RoTU pulak yang menjayakannya.mujurlah pasukan uniform ni bertindak mengikut arahan..)

10rmd-terawikh di TErATAI la pulak. terawikh di sini ringkas, dan ada moreh...tak macm kolej lain...ada terawikh tapi takde moreh....best duduk TERATAI..

11rmd-nak siapkan SCE punya angkara, lepas maghrib sibuk menscan buku teks bio....sampai jam 1030pm. kemudian kena pergi sek17 , bincang dalam kumpulan. malam tu perbincangan hingga jam 2 pagi...nak balik hostel tentu dah tutup pagar, jadi....tengok movie sejam...tidur ...sejam setengah...bangun ...bersiap turun Ko-Bomba....maksud tersiratnya...tertinggal lagi satu terawikh...

12rmd-ada daurah dakhili anjuran ISMA dan PEMBINA. sesi pembentangan buku bertajuk JALAN DAKWAH karangan ustaz mustafa muhammad.natijah daripada latihan KO-BOMBA UiTM pagi tadi, diikuti dengan MESYUARAT MALAM ANUGERAH DEKAN dan MALAM PRA GRADUAN fakulti pendidikan, maka sesi pembentangan tu jadi sesi tidur.....maafla...x larat la...(mana taknya, sesat cari MASJID UBUDIYAH seksyen 19 tu)

13rmd-hajat nak tidur sekejap, nak cover kepenatan siang tadi. tapi apakan daya, tidur malam tu nikmat terpanjang dan terhebat. isyak sampai sahur.....tarawikh dalam tidur ajela...rugi sehari ..

14rmd-harini la...terawikh sendirian berhad la jawabnya. nak siapkan assignment lab bio(animal physiology dan presentation school science malam ni...rugi lagi sehari...

1 comment:

HABIHA69 said...

alhamdulillah anwar dah kembali bersuara....teruskan dik anwar sehingga bergelar Graduan...masa inilah nak cedok pengalaman yang amat berharga ketika di Menara Gading...lepas ini pengalaman itu perlu dimasyarakatkan di kalangan anak-anak murid mu pulak....solat jgn lupa ye....moga sukses...amin