Pages

ASK ME .......fill in the boxes with your questions. InsyaAllah, get the answer within 48 hours!

Name:
Email Address:
Kategori Pembaca Pelajar saya
Remaja / Pelajar
Belia / Penuntut IPT
Dewasa
Warga Pendidikan
Komen dan Cadangan penambahbaikan blog.
Kongsikan apa-apa sahaja. Utarakan soalan anda. InsyaAllah, saya akan berusaha menjawabnya.

This contact form was created by Freedback.

Berpindah-MOVING-

assalamualaikum.

Bermula Januari 2012, anwarjauhari telah menjadikan blog http://cikguhairul.blogspot.com sebagai laman utama.

Justeru, laman anwaruitm ini hanya akan digunakan bagi memuatkan entri tahap tinggi yang tidak sesuai dimuatkan di dalam blog cikguhairul.

Walaupun begitu, setiap komen dan maklumbalas (borang freedback) yang pengunjung tinggalkan tetap saya berikan perhatian.InsyaAllah.

Friday, June 06, 2008

alhamdulillah.. tamat sudah istiadat konvokesyen ke 68 UiTM

pengalaman menjadi sebahagian daripada warga kerja istiadat konvokesyen merupakan pengalaman yang sangat berharga dan bermakna buat saya.
hanya Alhamdulillah dapat saya ucapkan kerana
  1. tiada perkara yang tidak diingini berlaku.
  2. pengalaman menjadi sebahagian daripada staf UiTM walaupun sekadar SKP.(----staf UiTM di PRKP semuanya mesra, prihatin, komited dan menjaga kebajikan kami...)
  3. bersahabat dengan orang hebat UiTM dari pelbagai fakulti , latar belakang (tidak lupa kepada sdr syamil...dari kampus perak.)

  4. berhadapan dengan karenah pelbagai graduan dari seluruh kampus cawangan UiTM.- (-------bukan setakat graduan , malah saya buat pertama kalinya bertengkar dan bertekak dengan ibu bapa graduan...dengan perasaan marah yang amat sangat, tanpa menyedari yang umurnya sebaya ayah saya....tetapi syukurlah semuanya berlaku dengan "marah berhemah")

  5. menyelami dan memahami hati budi dan perangai sahabat sahabat SKP yang pelbagai ragam.........(yang penting bagi saya, saya dapat memahami erti pergaulan dan kenapa Islam ada batasannya)

  6. barulah saya faham peranan dokumentasi, rekod, dan resit serta surat dan apa apa yang boleh dijadikan bahan bukti hitam putih amat diperlukan tatkala menghadapi saat kritikal....(saya kerap terpaksa merujuk buku panduan konvo yang menyatakan klausa "sewa tambahan, denda lewat pulang jubah ,dan mewakilkan pihak lain untuk menuntut skroll". saya tak dapat bayangkan kalaulah buku panduan tersebut tidak ada, kepada siapa saya nak rujuk, dan mesti ada penumbuk yang terkeluar dari poket)

  7. kemahiran mengurus pasukan amat penting. contoh yang nyata berlaku di depan mata saya apabila berlakunya konflik dalaman yang secara langsung menjejaskan mutu kerja para SKP. namun, syukurlah perkara tersebut tidak melarat dan dapat dipulihkan.baru saya faham, kenapa ketua perlu memahami anak buahnya, kenapa ketua perlu turut sama turun padang, dan kenapa seorang pemimpin perlu mengukuhkan hubungan dan pengharapan kepada Allah dalam memimpin. jawapannya kerana setiap langkah pemimpin itu mengundang pelbagai persepsi yang berbeza pada pandangan orang di bawahnya....
  8. segala yang cantik yang kita lihat sepanjang majlis adalah yang terbaik bagi semua yang melihatnya.namun hanya orang di belakang tabir sahaja yang tahu betapa seksanya untuk menghasilkan yang terbaik itu.betapa perlunya kesepakatan dari setiap jabatan dan bahagian untuk menghasilkan yang terbaik itu.setiap satu saling memerlukan yang lain. saya tak dapat bayangkan jika mana-mana pihak samaada PTAR, Bendahari, katering SegiSeri, makcik cleaner, penjual bunga, penjaja patung dan makanan, pengawal keselamatan dan banyak lagi pihak yang sama-sama menyumbang dalam kejayaan istiadat ini...barulah saya sedar...saya tak layak walaupun sedetik untuk mendabik dada mengatakan sayalah yang paling penting, sayalah yang paling hebat, sayalah yang terbaik, sayalah segala-galanya....tanpa saya majlis tak jadi......... ya Allah ampunkanlah aku atas keterlanjuranku sebelum ini...

  9. dan sewaktu mengisi borang tuntutan elaun, pelbagai ragam saya temui. ada yang marah, tak puas hati, ada yang malas nak cerita banyak, ada yang tak kesah, ada yang tertekan dan banyak lagi....namun saat itu saya sedar----betapa azabnya mencari rezeki yang halal untuk dimakan,betapa pentingnya kejujuran dan kimanan, betapa tegasnya dalam menjaga amanah dan peraturan. semua itu tidak diajar di dalam kelas, tetapi.....ilmu itu Allah yang beri kepada sesiapa yang Dia kehendaki....ya Allah aku jahil, banyak yang aku tak tahu, maka ajarkanlah aku Ya Allah....dengan ilmumu yang tak terperi banyaknya....

  10. akhir sekali, erti persahabatan, kasih sayang dan setiakawan. pertama kali dalam hidup saya , ada sahabat yang sanggup datang ke stesen bas semata-mata untuk menghantar kawannya balik,tanpa disuruh dan diminta.(bukan hantar saya seorang, malah semua yang balik naik bas...semoga Allah memberi ganjaran yang setimpal kepada beliau).pertama kali saya di marah semata-mata kerana memanjat besi pagar untuk mematikan suis kipas, dimarah semasa memanjat kerusi untuk menampal kertas, semua itu tidak lain tanda keprihatinan dan sifat keibuan yang tersemai dalam diri staf PRKP (waktu itu saya terus sebak terkenagkan arwah ibu...al-Fatihah untuknya....amin).dan juga betapa pentingnya jaringan dari pelbagai tahap dan jawatan....

dan banyak lagi yang saya dapat, tetapi sungguh sedikit yang saya beri kepada sahabat SKP, staf-staf yang saya anggap seperti ibu,kakak,ayah dan abang saya sendiri. dan sungguh kecil sumbangan saya kepada UiTM....sedangkan saya mendapat manfaat yang tidak terhingga banyaknya di bawah bumbung UiTM dengan Izin Allah.

sebagai kenangan
yantie---manja, lincah dan terkawal.
nyza--bertanggungjawab, dan komited dengan amanah, saya kagum dengannya.
k jae---senyuman, nasihat, dan erti persahabatan yang akak tunjuk meruntun jiwa saya.
zulhilmie---pertama kali saya dapat msg..."kehadapan sahabatku anwar, sudlah kiranya saudara mengejut saya seawal 6 pagi esok..."lemah lembut dan yang saya kagum, semangat setiakawannya yang tinggi.
k jue---lincah, tetapi terkawal
alan---pemuda kategori baik, tidak nakal, layan cerita jepun dan korea....dan saya kagum dengan komitmen kerjanya....
farah---pendiam, akan tersenyum tetapi bertukar menjadi jelingan tajam menunjukkan dia tidak suka menjadi perhatian.
syamil---bersahaja, cepat menyesuaikan diri, dan wataknya tidak mendatangkan masalah @ konflik.
jufri---hebat, berdedikasi, komitmen tinggi, dan menunjukkan teladan yang boleh dicontohi....cuma rambut je yang lain dari yang lain...
amal---muurlah dia dah berpunya...kalau tak mungkin setiap hari saya akan mengusiknya....comel, tembam, menarik,tetapi mungkin saya perlu muhasabah diri saya.....
yuez---aka kecik--lincah macam budaksekolah menengah, tapi saya kagum dengan kemampuan dia bersikap neutral dan serba boleh
AG--kecik dgn AG ni pantang ada kamera....tapi mrk berdua memberi sumbangan besar terutama dalam hal barisan...
am--abang ni pendiam, tetapi kalau buat kerja, kemas dan bermutu....abang idola...
john----ni gila2 sikit...sama mcm sy....tak dapat bayangkan, akak staf PRKP pun dia sanggup usik....
wahid --aka ramu--ni pun gila-gila sikit...tapi boleh diterima sebab dianggap sbg adik yang manja dan ngada-ngada.
k sul---rasanya SKP sume respect kat dia....leasan sek agama, pengalaman luas, peribadi boleh dicontohi, tahun akhir,result gempak...semoga dia bahagia disamping suaminya (2 tahun lagi dia hantar kad jemputan)
sara--tak berani nak tenung mata dia lama-lama. kalau menjeling macam nak makan orang. pulak tu tambah gaya macam boneka jepun /korea yang menyeramkan. tapi dia banyak ajar say aentang realiti kehidupan, dan apa itu Quantity Surveyer
Keng---saya belajar bahasa keempat...bahasa utara dengan dia...terma kasih keng..(aka syikin)
asrul---tokoh sejarah, pembaca setia surat kabar....
syahrul---sahabat diskusi akhbar utk asrul.tapi komited buat kerja. dua orang ni pendiam sikit.
paan----berperanan besar utk back-up ketua.banyak sumbangan dia walaupun ramai tak sedar...

dah kot...cukupla tuu....
saya sekardar menulis beberapa nostalgia,jika tuan punya diri tak puas hati...beritahu saya...tapi saya sedaya upaya nak membuktikan di sini bahawa,"sahabat SKP telah mengajar saya banyak perkara dan saya takkan sesekali melupakan istiadat konvo UiTM ke 68 ini"

mohon maaf atas segala keterlanjuran, sahabat SKP,staff, graduan , ibubapa dan sesiapa sahaja yang pernah bertemu saya sepanjang istiadat....

segala yang baik datangnya dari Allah,
tiada daya dan Usaha melainkan dengan izin allah
semoga pembaca sentiasa dibawah lindungan rahmat dan hidayah Allah
amin...
sem depan InsyaAllah bertugas lagi..

anwarjauhari
http://www.anwaruitm.blogspot.com/

No comments: