Pages

ASK ME .......fill in the boxes with your questions. InsyaAllah, get the answer within 48 hours!

Name:
Email Address:
Kategori Pembaca Pelajar saya
Remaja / Pelajar
Belia / Penuntut IPT
Dewasa
Warga Pendidikan
Komen dan Cadangan penambahbaikan blog.
Kongsikan apa-apa sahaja. Utarakan soalan anda. InsyaAllah, saya akan berusaha menjawabnya.

This contact form was created by Freedback.

Berpindah-MOVING-

assalamualaikum.

Bermula Januari 2012, anwarjauhari telah menjadikan blog http://cikguhairul.blogspot.com sebagai laman utama.

Justeru, laman anwaruitm ini hanya akan digunakan bagi memuatkan entri tahap tinggi yang tidak sesuai dimuatkan di dalam blog cikguhairul.

Walaupun begitu, setiap komen dan maklumbalas (borang freedback) yang pengunjung tinggalkan tetap saya berikan perhatian.InsyaAllah.

Friday, June 20, 2008

PTPTN siri 2-kenyataan ABIM ke atas PTPTN

Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) mengalu-ngalukan keputusan yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan kepada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), untuk mengubah kaedah pengiraan caj perkhidmatan tiga peratus yang dikenakan ke atas peminjam-peminjamnya.

PERTAMA: ABIM mencadangkan agar PTPTN menukar keseluruhan konsep pembayaran dan pengendalian pinjaman tersebut kepada kaedah syari’ah seperti skim pinjaman perbankan syariah sebagai alternatif kepada kaedah yang diamalkan oleh PTPTN pada ketika ini. Perubahan ini boleh mengelakkan wujud unsur-unsur riba yang jelas bertentangan dengan syariah. Berdasarkan maklumat yang diterima daripada ibu bapa, pelajar dan golongan pendidik, rata-ratanya mahu agar kaedah peratusan yang digunakan sekarang ditukar kerana disifatkan amat membebankan. Sekiranya kaedah ini diterapkan, ABIM berpendapat ia dapat membantu mengurangkan beban yang terpaksa ditanggung oleh para peminjam yang terpaksa membayar jumlah pinjaman yang banyak jika dibandingkan dengan jumlah pinjaman yang dibuat oleh mereka

KEDUA: ABIM menyambut baik langkah proaktif Kementerian Pengajian Tinggi yang merujuk isu ini kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Majlis Fatwa Kebangsaan. Sikap ini patut dijadikan ikutan semua pihak untuk merujuk JAKIM dalam isu-isu yang berkaitan dengan muamalat dan kepentingan masyarakat Islam khususnya. Justeru ABIM menyarankan agar mana-mana pihak, syarikat-syarikat dan sebagainya agar mengambil sikap proaktif untuk merujuk isu-isu berkaitan muamalat dan kepentingan Islam kepada pihak JAKIM atau Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) sebelum sebarang isu dibuat.

SDR YUSRI MOHAMAD
PRESIDEN ABIM

http://www.abim.org.my/component/content/article/1-siaran-media/248-keputusan-majlis-fatwa-kebangsaan-berhubung-dengan-caj-ptptn-disokong.html

No comments: