Pages

ASK ME .......fill in the boxes with your questions. InsyaAllah, get the answer within 48 hours!

Name:
Email Address:
Kategori Pembaca Pelajar saya
Remaja / Pelajar
Belia / Penuntut IPT
Dewasa
Warga Pendidikan
Komen dan Cadangan penambahbaikan blog.
Kongsikan apa-apa sahaja. Utarakan soalan anda. InsyaAllah, saya akan berusaha menjawabnya.

This contact form was created by Freedback.

Berpindah-MOVING-

assalamualaikum.

Bermula Januari 2012, anwarjauhari telah menjadikan blog http://cikguhairul.blogspot.com sebagai laman utama.

Justeru, laman anwaruitm ini hanya akan digunakan bagi memuatkan entri tahap tinggi yang tidak sesuai dimuatkan di dalam blog cikguhairul.

Walaupun begitu, setiap komen dan maklumbalas (borang freedback) yang pengunjung tinggalkan tetap saya berikan perhatian.InsyaAllah.

Saturday, July 12, 2008

sabtu 12julai08 , taklimat ko pertama UiTM

Alhamdulillah, selesai sudah taklimat pertama ko sem ni.

0745-dah bergerak ke padang kawad
0800-mula kumpulkan pelatih sem 1
1030-kumpulkan pelatih sem 2 dan 3
1200-tamat semua taklimat, ko dan pentadbiran kompeni

1300- kena pergi dan jadi komander pengiring ke PERHIMPUNAN NGO MENYOKONG KEPIMPINAN PAK LAH
1730-tamat majlis
1830-bertolak pulang ke UiTM
1900-tiba di UiTM

solat maghrib, tidur solat isyak, tidur-dan tidur terus....penat sangat layan gelagat pelatih baru UiTM dan sambung dgn gelagat peserta perhimpunan tu.....

rangkaian menarik:

jika mahu dilakukan, lakukannya sekarang...

''Masa saya di Tingkatan Dua... umur 14 tahun lebih, saya terbaca satu falsafah hidup penulis sebuah buku bahawa 'aku ingin melalui dunia ini hanya sekali, oleh itu apa yang dapat dilakukan yakni apa jua belas kasihan dan simpati yang boleh diberikan kepada insan, biarlah dilakukan sekarang kerana dunia ini tidak lagi aku lalui apabila kembali kepada Allah Taala.


tiada istilah gagal

“Kita perlu tanam dalam diri bahawa tiada istilah kegagalan dalam kamus hidup dan perjuangan menjadi bangsa yang berjaya. Kita kena bencikan kegagalan dan buang jauh-jauh daripada dalam diri kita.

“Mahu seribu daya... sentiasa fikirkan kita boleh buat apa yang kita mahu dan jika gagal kena cepat-cepat bangkit dan perbetulkan keadaan,” katanya.

bahaya sangka buruk jenis dosa yang semakin membiak di dalam masyarakat kita

Namun begitu, tidak boleh dinafikan Islam membenarkan pujian secara berdepan dalam situasi-situasi tertentu dan kepada individu tertentu. Situasi tertentu seperti :-

a- Orang yang kehilangan keyakinan diri dalam buat perkara baik. Tatkala itu, kita ungkit kebaikkan tindakannya untuk beri kembali semangat dan ada orang yang menghargai kerja baiknya.

b- Orang yang melakukan tugasan kebaikan yang sukar, berisiko dan manfaatnya tersebar luas. Tatkala itu, boleh diberikan pujian atas keberaniannya dan berniat agar ia mampu dicontohi oleh orang lain.

c- Individu yang layak dicontohi dan diyakini punyai kekuatan iman yang baik dari tergoda dengan sifat ‘ujub (ta'ajub dengan kehebatan diri). Tatkala itu, harus memujinya dengan pengetahuannya. Tujuan utama agar orang boleh mengenali siapa yang wajar dijadikan role model dan contoh ikutan.

himpunan ni anjuran /naungan

Yayasan Aminul Ummah Malaysia

No comments: