Pages

ASK ME .......fill in the boxes with your questions. InsyaAllah, get the answer within 48 hours!

Name:
Email Address:
Kategori Pembaca Pelajar saya
Remaja / Pelajar
Belia / Penuntut IPT
Dewasa
Warga Pendidikan
Komen dan Cadangan penambahbaikan blog.
Kongsikan apa-apa sahaja. Utarakan soalan anda. InsyaAllah, saya akan berusaha menjawabnya.

This contact form was created by Freedback.

Berpindah-MOVING-

assalamualaikum.

Bermula Januari 2012, anwarjauhari telah menjadikan blog http://cikguhairul.blogspot.com sebagai laman utama.

Justeru, laman anwaruitm ini hanya akan digunakan bagi memuatkan entri tahap tinggi yang tidak sesuai dimuatkan di dalam blog cikguhairul.

Walaupun begitu, setiap komen dan maklumbalas (borang freedback) yang pengunjung tinggalkan tetap saya berikan perhatian.InsyaAllah.

Sunday, November 14, 2010

EFA003- ESQ for Anwar catatan siri 1

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.

*peringatan. catatan ini bersifat peribadi. tidak seharusnya dijadikan bahan rujukan sehingga boleh menimbulkan isu.


PENDAHULUAN
Alhamdulillah, pada 13 dan 14 November 2010, saya telah merealisasikan impian saya untuk menyertai ESQ training. Jutaan terima kasih kepada sahabat saya, Saudara Zulhusni kerana membuka jalan kepada saya meyertai latihan ini.

Saya menyedari kehadiran training ESQ Model ini sejak mula-mula ESQ Model ini memasuki Malaysia. Memandangkan yuran untuk menyertai latihan ini mencecah ratusan ringgit, jadi saya hanya sekadar mengikuti dari jauh. Saya terus mengikuti perkembangan ESQ terutamanya apabila isu pengharaman ESQ Model ini diwartakan oleh Mufti Wilayah Persekutuan. Saya mengakui ijtihad mufti dan insyaAllah saya akan patuh kepada fatwa tersebut selagi saya berada di bawah jajahan takluk kekuasaannya.

Keinginan untuk menyertai Latihan ESQ ini semakin membara apabila tawaran Latihan ESQ For All  diadakan lagi, kebetulan dua minggu sebelum saya diarahkan balik ke Johor. Saya menganggap ini sebagai satu peluang untuk mengalami sendiri Latihan ESQ dan memahami isu yang ditimbulkan oleh Sahibus Samahah Mufti Wilayah Persekutuan. Namun, saya tetap berjaga-jaga dan terus memerhatikan sepuluh hujah Sahibussamahah Mufti Wilayah. Kehadiran saya lebih kepada tujuan memerhatikan dan mengkaji. Semoga Allah memberi petunjuk dan hidayah kepada saya agar tidak terjeumus kepada perkara yang meragukan dan ditetapkan pendirian atas kebenaran.

MENGAPA KITA PERLUKAN ESQ?
Tajuk ini merupakan bahagian pertama dalam siri latihan ESQ ini. Sebelum pergi terus kepada jawapannya, saya suka untuk mengajak para pembaca untuk meninjau sepintas lalu mengenai tiga kebahagiaan yang sering dicari oleh manusia. Kebahagiaan Fizikal, Kebahagiaan Emosi, dan Kebahagiaan Spiritual.
Kebahagiaan Fizikal seperti wang, ganjaran, hadiah, kesihatan, jawatan, kebijaksanaan dan lain-lain merupakan kebahagiaan yang selama ini diutamakan. Sering kita lihat manusia berlumba-lumba mengejar kebahagiaan Fizikal.  Namun, sedar atau tidak, mengejar material semata-mata mengundang gejala negative seperti kekecewaan, sifat iri hati, tidak ikhlas, semangat kerja menurun, rasuah, hilang kesetiaan, saling menjatuhkan, persaingan tidak sihat, mengejar jawatan, fokus kepada material, tikam-menikam dari belakang dan banyak lagi tetamu yang tidak diingini mengelilingi kehidupan seharian kita. Persoalannya mengapa ini semua berlaku? Allah telah menjelaskan bahawa manusia tidak akan berasa puas, TIDAK PERNAH BERASA CUKUP walaupun seluruh dunia ini menjadi emas. Bagi organisasi pula, memberi KEPUASAN KEPADA SEMUA orang dibawah tanggungannya adalah perkara yang sukar.

Kebahagiaan kedua merupakan kebahagiaan Emosi. Terlalu mengajar kebahagiaan emosi akan melahirkan sumber manusia yang gila pujian, ingin selalu dilihat oleh majikan, mudah kecewa apabila tidak dihargai dan selalu menunggu ucapan terima kasih. Sudah tentu perkara ini amat merugikan kerana nilai ikhlas dalam bertugas telah luntur. Kesannya, pakerja tidak bersungguh-sungguh apabila tidak diawasi, malas apabila tidak mendapat penghargaan, tidak ikhlas, berpura-pura rajin dan amat mudah berasa kecewa.

Tanpa disedari, mengejar kebahagiaan fizikal dan emosi sahaja akan menjerumuskan organisasi ke kancah kehancuran. Manusia memang tidak pernah berasa puas dangan apa yang mereka miliki. Manusia (majikan) juga tidak mampu memberi kepuasan kepada manusia lain, natijah kelemahan makhluk ciptaan Allah yang Maha Gagah. Manusia yang mengharapkan pujian dan penghargaan juga tidak akan berasa cukup dan tidak akan kekal kebahagiaannya dengan pujian dan penghargaan makhluk yang kosong nilainya jika dibandingkan dengan pujian dan penghargaan Allah. Tidak dinafikan, mengejar kebahagiaan Fizikal dan Emosi semata-mata merupakan kerugian yang amat nyata bagi orang yang berfikir.

Kebahagiaan terakhir merupakan kebahagiaan spiritual. ESQ membawa penegasan bahawa setiap manusia perlu YAKIN bahawa setiap aktiviti yang dilakukan adalah bentuk PENGABDIAN KEPADA ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Setiap manusia juga perlu gembira dan berasa bahagia untuk sentiasa MENGELUARKAN NILAI-NILAI MURNI seperti jujur, bertanggungjawab, berwawasan, berdisiplin, bekerjasama, adil dan prihatin. Manusia juga perlu mencari dan MEMAHAMI ERTI KEHIDUPAN dan pekerjaan mereka demi mencapai kesempurnaan kebahagiaan Spiritual.

Justeru, untuk membangunkan ‘Belief, value dan Meaning’ yang dimaksudkan, setiap peserta perlu mengalami dan merasai “experience” melalui ESQ Training. Jawapan kepada persoalan pertama tentang kenapa ESQ amat diperlukan ialah, kerana manusia selalu mencari kebahagiaan dan ingin menjadi produktif. Namun semua itu perlu dipandu dan dilaksanakan dengan acuan yang benar berlandaskan Al-Quran dan hadis. Menyedari kekosongan nilai Islam dalam arena sumber manusia, Dr Ary Ginanjar Agustian mengambil inisiatif mengetengahkan Model ESQ165 sebagai method pembangunan sumber manusia berlandaskan Al-Quran dan Hadis.


AnwarJauhari RHA
www.anwaruitm.blogspot.com
 "Dari Abi Said Al-Khudri r.a, katanya : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Sesiapa antara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya (kuasanya). Sekiranya ia tiada berkuasa, hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya (nasihatnya). Sekiranya ia tiada berkuasa, hendaklah ia mengubahkannya dengan hatinya (tidak meredhai perbuatan tersebut). Dan yang demikian adalah selemah-lemah iman."

No comments: