Pages

ASK ME .......fill in the boxes with your questions. InsyaAllah, get the answer within 48 hours!

Name:
Email Address:
Kategori Pembaca Pelajar saya
Remaja / Pelajar
Belia / Penuntut IPT
Dewasa
Warga Pendidikan
Komen dan Cadangan penambahbaikan blog.
Kongsikan apa-apa sahaja. Utarakan soalan anda. InsyaAllah, saya akan berusaha menjawabnya.

This contact form was created by Freedback.

Berpindah-MOVING-

assalamualaikum.

Bermula Januari 2012, anwarjauhari telah menjadikan blog http://cikguhairul.blogspot.com sebagai laman utama.

Justeru, laman anwaruitm ini hanya akan digunakan bagi memuatkan entri tahap tinggi yang tidak sesuai dimuatkan di dalam blog cikguhairul.

Walaupun begitu, setiap komen dan maklumbalas (borang freedback) yang pengunjung tinggalkan tetap saya berikan perhatian.InsyaAllah.

Tuesday, August 12, 2008

perhimpunan UiTM di hatiku BANTAH KEMASUKAN BUKAN BUMI

12 ogos 2008- padang kawad UiTM, warga UiTM yang prihatin telah ramai-ramai berkumpul dengan berpakaian hitam semata-mata untuk menyatakan bantahan warga UiTM kepada cadangan dan permintaan untuk membuka ruang kepada bukan bumiputera memasuki UiTM. Usaha mengumpulkan warga UiTM pagi tadi bermula sejak semalam di setiap fakulti dan kolej. Konvoi bermotosikal turut diadakan bermula malam tadi di seluruh kampus UiTM Shah Alam untuk menarik peerhatian warga UiTM.

Perhimpunan pagi tadi mendapat perhatian warga UiTM terutamanya yang tinggal di Kolej dan sekitar kampus UiTM. Perhimpunan diteruskan dengan Konvoi menuju ke bangunan SUK untuk menyerahkan Memorandum kepada Menteri Besar. Malangnya Menteri Besar tidak keluar dan memorandum diserahkan kepada wakilnya sahaja.

http://www.anwaruitm.blogspot.com/


link 1:
Lebih 3,000 penuntut Universiti Teknologi MARA (UiTM) mula berarak ke Bangunan SUK Selangor di Shah Alam pagi ini sebagai tanda membantah syor supaya pusat pengajian tinggi tersebut dibuka kepada bukan Bumiputera.

Tinjauan mStar Online mendapati penuntut UiTM mula berkumpul sejak 7.30 pagi tadi untuk bergerak secara konvoi melahirkan pendirian bantahan mereka.
Pada awal pihak penganjur menjangkakan kira-kira 2,000 orang akan menyertainya.


Ketika dihubungi malam tadi, Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UiTM, Luqmannulhakim Mohamad Idris berkata, perarakan yang diberi nama “Perhimpunan UiTM Di Hatiku” akan menyerahkan memorandum membantah syor tersebut kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Kami komuniti pelajar UiTM membantah keras pandangan (membuka UiTM) sedemikian. Kami mendapati alasan bahawa tindakan mengkhaskan UiTM hanya kepada masyarakat Bumiputera menyebabkan pelajar Bumiputera kurang berinteraksi dan sebagainya adalah tidak benar,” kata beliau ketika dihubungi mStar Online semalam....................The Blog Of My Life

Abdul Khalid berkata, cadangan itu akan dapat mempertingkatkan kualiti pendidikan dan persaingan di kalangan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) tersebut.

Menurut beliau, syor itu juga dianggapnya sebagai wajar dan tepat dengan usaha UiTM yang mahu melahirkan pelajar daripada golongan Melayu dan Bumiputera yang berdaya saing.
Beliau melahirkan pandangan itu ketika mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pengajian Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr. Halimah Ali dalam sebuah akhbar hari ini yang berpendapat UiTM perlu ‘dibuka’ kepada kaum lain jika ingin mewujudkan persaingan yang sihat.

Bagaimanapun, kata Abdul Khalid, cadangan yang dilontarkan ini perlu difikirkan sedalam-dalamnya daripada semua aspek agar tidak bercanggah dengan dasar penubuhan IPT itu dalam melahirkan generasi bumiputera yang berilmu dan berdaya saing.

link 2
Writtenbyhim - Dr.Siddiq’s Official Blog

Today we gather in front of the SUK building ( Pejabat Menteri Besar Selangor), demonstrate our stand as oppose to what has been proposed by Khalid Ibrahim, to open up 10% quota to the non-bumi with regards to the student admission to UiTM. 10% constitutes 20 000 people. Khalid was not present, and refused to entertain those demonstrators. these vids was taken by a blogger, Mohd Fadhli Yahya, when we was looming in front of thousands students along Shah Alam city


link 3
‘Khalid hina UiTM, orang Melayu’
Oleh HAMDEN RAMLI


PUTRAJAYA 11 Ogos – Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin menyelar Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerana sanggup menggadaikan hak keistimewaan orang Melayu dengan mengemukakan cadangan supaya kuota pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) dibuka kepada bukan bumiputera...baca lagi, klik tajuk


link 4
UiTM: Syor tidak masuk akal
Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR


KUALA LUMPUR 11 Ogos - Bekas-bekas pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) menyifatkan cadangan supaya 10 peratus kuota kemasukan ke universiti itu dibuka kepada bukan bumiputera dan pelajar asing sebagai sesuatu yang tidak masuk akal dan tidak wajar diberikan pertimbangan.


Menteri Kerja Raya, Datuk Ir. Mohd. Zin Mohamed menegaskan, beliau sama sekali tidak bersetuju dengan cadangan tersebut kerana matlamat asal penubuhan universiti itu adalah untuk membantu masyarakat Melayu dan bumiputera bagi mendapatkan pendidikan.

''Cadangan tersebut tidak masuk akal dan tidak perlu diperbincangkan kerana sudah jelas UiTM ditubuhkan untuk masyarakat Melayu dan bumiputera,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini......baca lagi, klik tajuk

LINK 5

GPMS UiTM BANTAH CADANGAN BUKA UITM KEPADA KAUM LAIN
GPMS UiTM membantah sekeras-kerasnya sebarang pandangan, cadangandan juga usaha untuk membawa masuk kaum lain ke dalam UiTM. Sebarangusaha untuk menjadikan UiTM sebagai mangsa berikutnya kepada apayang disebut sebagai `toleransi', seperti yang telah dilakukankepada Maktab Rendah Sains MARA (MRSM), Sekolah Berasrama Penuh(SBP) dan juga biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akanditentang habis-habisan..RAUF TUMIRAN,YDP

link 5

perhimpunan aman pelajar uitm

hari ni aku join perhimpunan aman yang dianjurkan mpp.puncanya pasal kenyataan MB Selangor pasal nak bukak kuota UITM pade org bukan bumiputera.nak lebih lanjut klik la kat sini utusan malaysia.ramai gak la student yang join..sume pakai baju hitam.tak sangke smangat jugak dak UITM nih..siap buat banner lagii..uih macam la banner.."uitm untuk kite2 aje","akan hilang ketuanan melayu,jika hak2 orang melayu diambil", banyak la lagi..

link 6

bantah!!!

5,000 pelajar UiTM hantar memorandum bantahan
12/08/2008 1:56pm



SHAH ALAM 12 Ogos - Lebih 5,000 pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) hari ini berarak kira-kira dua kilometer untuk menghantar memorandum bagi membantah cadangan kerajaan negeri membuka 10 peratus kuota pelajar universiti itu kepada bukan bumiputera.

Terdahulu, kesemua mereka yang kebanyakannya memakai kemeja T berwarna hitam berkumpul di Dataran Shah Alam kira-kira pukul 9 pagi sebelum berarak sambil memegang sepanduk menuju ke bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) negeri di sini..........


link 7

10,000 sertai Perarakan bantah buka UiTM kepada bukan Bumiputera

10,000 sertai Perarakan ‘Baju Hitam’ bantah buka UiTM kepada bukan Bumiputera

12-08-2008 12:59:16 PM

(Dikemas kini) SHAH ALAM: Hampir 10,000 penuntut Universiti Teknologi MARA (UiTM) berarak ke Bangunan SUK Selangor di Shah Alam pagi tadi bagi membantah syor supaya pusat pengajian tinggi tersebut, berusia lebih lima dekad, dibuka kepada bukan Bumiputera.

Tinjauan mStar Online mendapati penuntut UiTM telah mula berkumpul sejak 7.30 pagi untuk bergerak secara konvoi - menaiki bas UiTM, kereta dan menunggang motosikal bagi melahirkan pendirian bantahan mereka.

Pada awalnya pihak penganjur menjangkakan kira-kira 2,000 orang sahaja akan menyertai perarakan tersebut. .http://pinkturtle2.wordpress.com/2008/08/12/4608/



http://fikirfakta.blogspot.com/ -ka

2 comments:

freeda said...

ouhh..kejap 3000,kejap 10,000.mane satuh?
uhuhu
uitm dihati ku =)

Anonymous said...

itulah sebabnya kita jngan BACA dan PERCAYA kepada hanya satu sumber sahaja....kadang-kadang kita akan tergelak apabila ada orang yang beri laporan tentang apa yang kita buat tapi sebenarnya laporan tu .........